Patologii Somnologie

Centrul de Excelență în Pneumologie și Somnologie

Patologiile legate de somn sunt multiple, cele mai frecvente fiind apneea în somn, parasomniile (somnambulismul, vorbitul în somn, gemete, coşmaruri, enurezis – umezirea patului, scrâșnirea dinților sau strângerea maxilarelor).

O patologie a somnului mai puțin cunoscută și tratată în România este narcolepsia – adormirea neintenționat, în timpul zilei.

Simptomele tulburărilor de somn

Simptomele diferă în funcție de severitatea și tipul tulburării de somn. Ele pot varia, de asemenea, atunci când tulburările de somn sunt rezultatul unei alte afecțiuni.

Cu toate acestea, simptomele generale ale tulburărilor de somn includ:

• dificultate de a adormi sau a rămâne treaz
  • oboseala în timpul zilei sau nevoia puternică de odihnă în timpul zilei
  • sforăit puternic
  • respirație greoaie,  neobișnuită, cu episoade de oprire a respirației (apnee)
  • impulsuri neobișnuite sau neplăcute de mișcare în timpul adormirii
  • mișcări neobișnuite în timpul somnului
  • modificări neintenționate ale programului de somn/trezire
  • iritabilitate sau anxietate
  • scăderea performanţelor la locul de muncă sau la şcoală
  • lipsă de concentrare
  • depresie
  • creștere în greutate

Apnee în somn

Apneea în somn se caracterizează prin pauze de respirație în timpul somnului. Aceasta este o afecțiune medicală gravă care face ca organismul să primească mai puțin oxigen în timpul somnului. Somnul este întrerupt de foarte multe ori, iar pacientul nu ajunge în somnul profund, ceea ce induce somnolență diurnă.

Există două tipuri de apnee:

• apnee obstructivă în somn, în care fluxul de aer se oprește deoarece căile respiratorii sunt obstrucționate sau prea înguste
  • apnee centrală în somn, legătura dintre creier și mușchii care controlează respirația nu se realizează corespunzător

Apneea în somn, nediagnosticată și tratată, poate duce chiar la deces.

Parasomniile

Parasomniile sunt o clasă de tulburări de somn care provoacă mișcări și comportamente anormale în timpul somnului.

Ele includ:

• somnambulism
  • vorbit în somn
  • gemete
  • coşmaruri
  • enurezis (umezirea patului)
  • scrâșnirea dinților sau strângerea maxilarelor

Narcolepsie

Narcolepsia se caracterizează prin „atacuri de somn” care apar în timpul stării de veghe. Afecțiunea provoacă o stare de oboseală extremă și chiar adormirea fără voie.

Tulburarea poate provoca, de asemenea, paralizia somnului, care poate duce la imposibilitatea mișcării imediat după trezire.

Deși narcolepsia poate apărea de la sine, este asociată și cu anumite tulburări neurologice, cum ar fi scleroza multiplă.