Patologii pulmonare

Centrul de Excelență în Pneumologie și Somnologie

Multe dintre patologiile pulmonare se pot împărți în două mari categorii:

Boli pulmonare obstructive: astm, Boala pulmonară obstructivă cronică (BPOC), bonșita cronică, bronșiectazie, bronșiolita, fibroză chistică etc.

Boli pulmonare restrictive: pneumonie, tuberculoză, sarcoidoză, fibroza pulmonară idiopatică, lobectomia și pneumonectomia etc.

Astm

Astmul este o boală cronică a plămânilor care determină inflamarea și îngustarea căilor respiratorii și îngreunează respirația. Astmul sever poate cauza probleme de vorbire sau poate afecta buna funcționare a întregului organism. Cu tratamentul adecvat, astmul poate fi ținut sub control. În lipsa acestuia însă, astmul poate fi invalidant pentru pacient.

Persoanele cu astm bronșic au simptome atunci când căile respiratorii se strâng, se inflamează sau se umplu cu mucus.

Cele mai importante semne ale astmului sunt:

• Tuse, mai ales noaptea sau dimineața
  • Șuierat la respirație
  • Dificultăți de respirație
  • Durere sau presiune în piept
  • Probleme de somn din cauza problemelor de respirație

Boala pulmonară obstructivă cronică (BPOC)

BPOC este o afecțiune pulmonară cronică ce creează dificultăți de respirație.

Expunerea pe termen lung la factori care irită plămânii este cea mai frecventă cauză.

Fumatul, activ sau pasiv, este unul dintre cei mai importanți factori de risc. Alți factori determinanți sunt praful, poluarea sau diferite substanțe chimice, dacă expunerea la aceștia are loc pe perioade lungi de timp.

Simptomele BPOC sunt:

• O tuse care persistă o perioadă lungă de timp
  • Tuse însoțită de mult mucus
  • Dificultăți de respirație, mai ales pentru persoanele active
  • Respirație șuierătoare
  • Strângere în piept
  • Răceli frecvente sau gripă
  • Învinețirea unghiilor
  • Senzație de oboseală, de lipsă de energie
  • Pierdere în greutate fără motiv
  • Umflarea gleznelor sau a picioarelor

Bronșiectazie

Bronșiectazia este afecțiunea pulmonară cronică ce determină îngroșarea și deteriorarea pereților bronhiilor, îngreunând respirația.

Este o boală pulmonară frecventă, care are diverse grade de severitate. De multe ori apare ca o sechelă a unei tuberculoze nediagnosticate.

Una dintre aspectele cele mai importante ale tratamentului este igiena bronho-pulmonară corectă.

Simptomele de bronșiectazie sunt:

• Tusea și scurtarea respirației
  • Tuse cu flegmă sau sânge
  • Frisoane sau transpirații nocturne
  • Oboseală
  • Pierdere în greutate
  • Dureri în piept
  • Respirație șuierătoare sau un șuierat când la respirație
  • Infecții respiratorii frecvente

Bronșita

Bronșita este afecțiunea pulmonară acută sau cronică, ce se manifestă prin inflamarea și umflarea tuburilor bronșice. Această afecțiune se manifestă cu tuse sâcâitoare și producție abundentă de mucus.

Există două tipuri de bronșită:

• Bronșita acută – mai frecventă. Simptomele durează câteva săptămâni, dar de obicei nu provoacă sechele după vindecare.
  • Bronșită cronică. Afecțiunea continuă să revină sau nu dispare.

Simptomele bronșitei acute și cronice includ probleme de respirație, cum ar fi::

• Congestie toracică, cu senzația de piept plin sau înfundat
  • Tuse care poate aduce mucus clar, alb, galben sau verde
  • Respirație șuierătoare

Simptomele bronșitei acute pot include, de asemenea:

• Dureri în tot corpul și frisoane
  • Febră, frisoane
  • Nas înfundat sau care curge
  • Durere în gât

Pneumonie

Pneumonia este o infecție pulmonară cu un virus, ciupercă sau bacterie care face ca sacii de aer (alveolele) din plămâni să se inflameze și să se umple cu lichid sau puroi. Tratată imediat, pentru persoanele fără alte boli asociate, de obicei nu este gravă. Dar poate fi periculoasă pentru copiii mici, persoanele în vârstă și persoanele care au alte probleme de sănătate sau un sistem imunitar slab.

Simptomele pneumoniei includ:

• Febră mare, frisoane
  • Dificultăți de respirație
  • Dureri în piept la respirație
  • Tuse productivă

Fibroză pulmonară idiopatică

Fibroza pulmonară idiopatică este o boală pulmonară cronică ce se manifestă prin prezența unor cicatrici pe plămâni care îngreunează respirația și duce la scăderea saturației de oxigen și, implicit, nevoia de oxigen suplimentar.

Această afecțiune pulmonară are cauze necunoscute, este impredictibilă și se poate agrava într-un timp mai scurt sau mai lung, ducând la incapacitatea funcțională a pacientului.

Tratamentele de ultimă generație, aplicat într-un stadiu incipient, împiedică progresia bolii și asigură menținerea calității vieții pacientului.

Tuberculoză

Tuberculoza este o infecție pulmonară contagioasă care afectează plămânii. Se poate răspândi și în alte părți ale corpului, cum ar fi creierul și coloana vertebrală. O infecție cu TBC nu înseamnă întotdeauna dezvoltarea afecțiunii.

Există două forme de boală:

TBC latentă – atunci când microbii există în organism, dar sistemul imunitar îi împiedică să se răspândească. Infecția nu se manifestă cu simptomatologie și nu este contagioasă. Dar poate deveni activă după un timp.

TBC activă – germenii se înmulțesc și îmbolnăvesc pacientul care devine contagios. 90% dintre cazurile active la adulți provin dintr-o infecție latentă cu TBC.

O infecție TBC latentă sau activă poate fi, de asemenea, rezistentă la medicamente, ceea ce înseamnă că anumite medicamente nu funcționează împotriva bacteriilor.

Semne și simptome de tuberculoză:

TBC latentă nu are simptome. Un test de piele sau de sânge poate indica prezența sau absența infecției în organism.

Semnele tuberculozei active includ:

• Tuse care durează mai mult de 3 săptămâni
  • Dureri în piept
  • Tuse cu sânge
  • Senzație permanentă de oboseală
  • Transpirații nocturne
  • Frisoane
  • Febră
  • Pierderea poftei de mâncare
  • Pierdere în greutate

Sarcoidoză

Sarcoidoza este o boală inflamatorie care afectează mai multe organe din organism, dar mai ales plămânii și nodulii limfatici. La persoanele cu sarcoidoză, în anumite organe ale corpului se formează mase sau noduli anormali (numiți granuloame) care constau din celule inflamatorii. Aceste granuloame pot modifica structura normală și, eventual, funcția organelor afectate.

Simptomele sarcoidozei pot varia foarte mult, în funcție de organele implicate. La majoritatea pacienților se manifestă cu tuse uscată persistentă, oboseală și dificultăți de respirație.

Alte simptome pot include:

• Pete roșiatice pe piele.
  • Ochi roșii și înlăcrimați sau vedere încețoșată.
  • Articulații umflate și dureroase.
  • Glandele limfatice mărite și sensibile la gât, axile și în zona inghinală.
  • Glandele limfatice mărite în piept și în jurul plămânilor.
  • Voce ragușită.
  • Durere de mâini, picioare sau alte zone osoase din cauza formării de chisturi în oase.
  • Formarea pietrelor la rinichi.
  • Ficat mărit.
  • Ritm cardiac anormal sau aritmie, pericardită sau insuficiență cardiacă.
  • Pierderea auzului, meningită, convulsii sau tulburări psihice (de exemplu, demență, depresie, psihoză).