Vizita la medicul oftalmolog

Scăderea acuității vizuale, modificările în aspectul ochilor sau anexelor acestora (ochi roșu, iritat, formațiuni apărute pe suprafața oculară sau la nivelul pleoapelor), durerea la nivel ocular, amputarea câmpului vizual sunt semne și simptome care fac necesară prezentarea pentru un consult la medicul oftalmolog.

Iată ce cuprinde consultația oftalmologică:

• Anamneza – este o discuție în cadrul căreia medicul vă solicită informații necesare pentru stabilirea diagnosticului – despre starea generală de sănătate, eventuale semne și simptome apărute, istoricul medical oftalmologic.
  • Biomicroscopia – este o examinare a ochiului la microscop, pentru depistarea oricărei afecțiuni prezente la nivelul pleoapelor, conjunctivei, sclerei, corneei, irisului sau cristalinului. Cu ajutorul biomicroscopului se realizează și examinarea fundului de ochi.
  • Tonometria – este o investigație non invazivă, rapidă și nedureroasă de determinare a presiunii intraoculare. Creșterea anormală a tensiunii oculare, în lipsa tratamentului adecvat, poate conduce la scăderea acuității vizuale.
  • Determinarea refracției și stabilirea corecției optice – ajută la determinarea acuității vizuale și a eventualei corecții necesare. Viciile de refracție se manifestă sub formă de miopie, hipermetropie, astigmatism sau presbiopie (deteriorarea vederii la distanțe mici).
  • Test cromatic – medicul testează modul în care percepeți culorile.
  • Test Schirmer – se referă la testarea secreției lacrimale și ajută, în principal, la diagnosticarea sindromului de ochi uscat – afecțiune frecvent întâlnită la toate categoriile de vârstă, caracterizată printr-un deficit de secreție a lacrimilor ce determină apariția ochilor roșii, inflamați.
  • Test diplopie – este utilizat pentru diagnosticarea vederii duble ce poate afecta unul sau ambii ochi.
  • Test vedere binoculară – reprezintă testarea stereoscopiei, a vederii în spațiu.
  • Măsurarea reperelor palpebrale (ale pleoapelor) – se realizează în vederea efectuării intervenției de blefaroplastie, dacă este cazul.

În perioada pandemiei, creșterea numărului de ore petrecute în fața calculatorului și a ecranelor, în general, favorizează instalarea afecțiunilor oftalmologice. Diagnosticarea precoce și tratamentul adecvat ajută foarte mult la evitarea apariției unor complicații care pot fi, de multe ori, mult mai greu de tratat.