Un post echilibrat previne carențele nutriționale

Interviu realizat de Practic in bucatarie cu doamna Dr. Gabriela Ancateu, medic specialist Medicină de familie, Nutriție și siguranță alimentară

Cum putem să ținem un post sănătos?

Alimentația în post asigură curățarea, purificarea și regenerarea organismului, dacă sunt respectate câteva reguli de alimentație sănătoasă. Din păcate, nu sunt puțini cei care consideră ca este suficient să elimine din alimentație produsele de origine animală. Aportul echilibrat de macro și micronutrienți – proteine, glucide, lipide, fibre, vitamine și minerale – este însă foarte important. Am observat adesea, la pacienții mei, tendința unui dezechilibru în alimentația de post, dat de aportul scăzut de alimente bogate în proteine vegetale, în paralel cu un aport exagerat de produse bogate în carbohidrați – pâine din faină albă, paste făinoase, cartofi, dulciuri de post care conțin foarte mult zahăr etc. De asemenea, am observat tendința de a alege produse semipreparate, mezeluri sau pateuri vegetale, care au conținut ridicat de substante toxice (aditivi, coloranți, conservanți). Recomandarea mea este să citiți cu mare atenție etichetele înainte de a cumpăra și consuma produsele de post disponibile în magazine.

Sunt persoane care nu țin post deoarece se tem să nu se anemieze. Ce alimente putem să consumăm și în ce cantități, ca să nu ajungem la anemie?

Riscul apariției unei anemii există în post datorită faptului că absorbția fierului non-hem, cel din alimentele vegetale, este mai scăzută comparativ cu fierul hem, care este prezent în alimentele de origine animală. Pentru a crește absorbția fierului non-hem este recomandată mărirea aportului de vitamina C.
Cele mai bune surse de fier de origine vegetală sunt: fasolea, lintea, năutul, cerealele integrale și cele fortifiat , legumele cu frunze verzi.

Un alt grup de persoane consideră că vitamina B 12 din carne poate fi cu greu înlocuită din surse vegetale. Este aceasta o problemă reală?

Carența de vitamina B 12 reprezintă o problema gravă deoarece conduce la anemie. În timpul postului, pentru a asigura aportul optim de vitamina B12, meniul trebuie să includă alimente precum cereale fortifiate sau lapte de soia cu vitamina B12. La acestea se pot adăuga suplimente nutritive cu vitamina B 12. În zilele în care este permis consumul de pește, meniul este recomandat să conțină somon, ton, fructe de mare.

Cum considerați că ar trebui să arate meniul unei zile de post sănătos? Vă rugăm să ne dați sugestii de combinații sănătoase, repartizate pe mesele zilei. 

Chiar și în post, meniul trebuie să conțină toți nutrienții necesari organismului. Desigur, contează mult starea de sănătate a fiecărei persoane care începe postul. Câteva idei de meniu, pe mese:

Mic dejun: lapte de soia cu cereale fortifiate și semințe de chia
Gustări: nuci, migdale sau banană

Prânz: ciorbă de legume și paste integrale cu ciuperci și dressing de iaurt de soia.

Cină: salată de legume cu ciuperci sau avocado sau tofu

Alte variante de mediu puteti găsi site-ul Practic in bucatarie
Variante există, mâncarea de post nu trebuie să fie fadă sau monotonă. Desigur, importante sunt și cantitățile consumate.

Din experiența dumneavoastră clinică, ce probleme de sănătate apar în urma postului și cum pot fi acestea remediate?

Problemele care pot apărea în post sunt legate de starea clinică a fiecărei persoane.
La persoanele cu diabet zaharat poate apărea o dezechilibrare a diabetului și cresterea în greutate din cauza alimentației vegetariene în care predomină carbohidrații.
La persoanele cu anemie sau la femeile cu menstruație abundentă problemele pot apărea ca urmare a aportului insuficient de fier. Pentru cei care suferă de afecțiuni digestive se poate înregistra reactivarea gastritei, poate apărea constipațiea sau sindromul de colon iritabil. La persoanele în vârstă pericolul vine din carențe nutriționale pe care deja le au.

Este necesară administrarea de suplimente nutritive, în timpul postului?

În mod normal nu este neapărat necesară administrarea de suplimente nutritive în post, dar sfatul meu este ca fiecare persoană care dorește să tină post, să-și facă un set de analize pentru a vedea dacă există carențe de vitamine sau minerale. Pentru persoanele care au diferite dezechilibre în organism, recomand adresarea către medicul nutriționist pentru a primi sfaturi în ceea ce privește alimentația echilibrată în timpul postului. Astfel putem să prevenim apariția carențelor nutrițonale sau apariția unor complicații date de o alimentație dezechilibrată.

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns