Alimentație pentru normalizarea valorilor pentru colesterol

Tipurile de colesterol și valorile normale

Colesterolul este o formă de grăsime care este produsă în organism (de către ficat), dar provine și din alimentație. Este prezent în sânge și servește organismului pentru stabilizarea membranelor celulare, producția unor hormoni, a vitaminei D.

Colesterolul total este format din mai multe fracțiuni: HDL, LDL și VLDL.

În cazul HDL, colesterolul este legat de lipoproteine de mare densitate. Acesta este “colesterolul bun”, care transportă excesul de colesterol din celule și vase înapoi la nivel hepatic pentru a fi eliminat. Acest tip de colesterol asigură protecția împotriva bolilor cardiovasculare.

Atunci când colesterolul este legat de lipoproteine de mică densitate, este vorba despre  LDL sau “colesterolul rău”. Excesul de LDL se poate depune la nivelul peretelui arterial și poate duce la formarea plăcii de aterom.

Pentru VLDL, lipoproteinele au o densitate foarte joasa și au în componența lor o cantitate mare de trigliceride.

Valorile optime ale colesterolului total sunt de 200 mg%, cu o limită superioară normală de până la 240 mg%, în cazul unui om sănătos. Persoanele care asociază boli cardiovasculare, diabet sau obezitate trebuie să-și mențină colesterolul sub valoarea de 200 mg%.

Valoarea optimă pentru LDL se situează între 100-130 mg%, cu limita maximă de 150 mg%.

Pentru HDL colesterol, valoarea minimă trebuie să fie de 40 mg%. Creșterea peste această valoare este un semn bun, indică o protecție eficientă.

Valoarea optimă a trigliceridelor este sub 150 mg%, cu o limita superioară normală de până la 200 mg%.

In condiții fiziologice, raportul LDL/HDL este de 2,9 la femei și 3,3 la bărbați. Dacă valoarea acestui raport depășește 3,5 la femei și 3,8 la bărbați, apare riscul unei boli coronariene.

În general femeile, grație estrogenilor secretați, au un nivel ridicat de HDL, ceea ce le conferă o protecție superioară pentru afecțiunile cardiovasculare. Acest lucru este valabil până la instalarea menopauzei. După acest moment dispare protecția estrogenilor și femeile sunt supuse aceluiași risc ca și barbații.

Alimentația recomandată pentru normalizarea valorilor colesterolului

Studiile arată că o dietă adecvată, predominant vegetariană, poate reduce colesterolul rău (LDL) cu aproape 30% în 2-3 săptămâni.

Dieta trebuie să se bazeze pe multe fructe și legume, salate proaspete făcute din crudități și verdețuri, la care se adaugă ulei de cânepă sau măsline, presat la rece. Se va consuma de 3 ori/săptămâna pește gras, de preferat sălbatic – somon, ton alb, sardine, scrumbie, crustacee. Algele marine sunt o sursă bogată de acizi grași Omega 3.

Acizi grași omega 3-6-9, benefici pentru normalizarea valorilor colesterolului, se găsesc și în uleiul de măsline, de cânepă, de susan, arahide, nuci, migdale și semințe de in, cânepă, chia, de floarea soarelui (nesărate și neprăjite).

Fibrele sunt și ele benefice, este recomandat consumul de orez brun, quinoa, orz, secară, cartofi dulci, napi, varză, țelină, anghinare, fenicul, sparanghel, fasole boabe, fructe de pădure proaspete sau congelate (afine, măceșe), avocado, mere, citrice.

Alte alimente care scad valoarea colesterolului rău sunt: usturoiul, scorțișoara, rădăcina de ghimbir, pulberea de turmeric.

Primavara este recomandat consumul de urzici (piure, suc proaspăt, ceai) și păpădie (salata din tije tinere de păpădie sau din frunze, ceaiul din frunze).

Exista o tendință a tinerilor din ziua de azi de a nu mai consuma deloc grăsimi, nici măcar din cele bune (uleiuri bio presate la rece, nuci, alune, caju, migdale, semințe de dovleac, de in, de susan etc). Aceasta este o atitudine greșită care poate duce, în timp, la apariția diferitelor tulburări: stare de astenie, oboseală cronică, depresie, tulburări de concentrare și memorare, hiperactivitate, tulburări de ciclu, acnee, eczeme, dureri poliarticulare, insomnie.

 

Dr Ruxandra Constantina

Medic specialist Medicină de familie

Apifitoterapie, Gemoterapie, Biorezonanță, Iridologie, Reflexoterapie

0734 410 417

Doresc o programare

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns